Pages

Subscribe:

Labels

Saturday 22 September 2012

Sayonara Sahabat...

Akhirnya Selasa ini (25 September 2012) sahabat itu akan pergi meninggalkan aku. Perjalanan yang baik, niat yang baik sebagai musafir ilmu. InsyaAllah, aku sentiasa mendoakan moga yang baik-baik jugalah menunggunya di sana.

Semoga sahabat itu tidak terlalu bersedih seperti aku. Senyumlah. Bahagiakan dirimu. Kerana kau akan merasai suasana yang baru, bertemu kembali sahabatmu yang lebih dulu mengenalimu, dan bakal berkenalan dengan teman-teman yang baru. Bukan di sini lagi, tapi di sana.

Jujurnya, masih belum puas menghabiskan masa bersama sahabat sebaikmu. Masih belum cukup kenangan yang telah kita tanam. Namun, mudah-mudahan kenangan yang ada ini akan terus tumbuh subur, menyemaikan benih-benih kasih di antara kita. Terimalah bahawa kita tidak seharusnya kekal di sini. Juga tidak mungkin dapat sentiasa bersama.


 Kuatkan langkahmu ke tempat yang baru itu. Bumi bertuah yang menjanjikan 1001 pengalaman indah buatmu. Untuk melangkah jauh dan bertapak dalam lembaran baru hidupmu, kau tak boleh membawa sahabat yang sepertiku ini bersama. Sahabat yang hanya akan membataskan dan memperlahankan aturan hidupmu. Itu harga sebuah kejayaan, sahabat. Hakikat yang aku telah lama terima. Keadaan diri yang semakin memperlahankan rentak hidup orang lain.

Nikmat Allah di mana-mana. Percaya janji Tuhan. Cantik kerja Tuhan. Di sana juga akan ada keberkatan rezekimu. Siapa tahu, mungkin di sana juga ada keindahan cinta menantimu. Kerana sahabatmu ini sentiasa percaya, anak yang baik, kakak yang baik dan sahabat yang baik sepertimu akan ditemukan Allah dengan seseorang yang baik juga, yang akan membahagiakan dirimu.

Rindu akan menjadi penghubung kita. Doa akan menjadi bahasa kita. Aku akan sentiasa teruja mendengar cerita-ceritamu, dan akan sentiasa tersenyum melihat wajah bahagiamu di sana. Seperti bicaranya Kahlil Gibran:
Ketika tiba saat perpisahan,
Janganlah kau berduka,
Kerana apa yang paling kau kasihi darinya,
Mungkin akan nampak lebih nyata dari kejauhan,
Seperti gunung yang nampak lebih agung,
Andai dilihat dari padang dan dataran.

Semoga Allah memberi aku kekuatan untuk menghantar sahabat itu dengan senyuman. Dan aku juga berdoa moga-moga suatu hari nanti dapat aku sambut pula kepulangannya dengan senyuman yang lebih indah.

Namun, andai inilah terakhir kalinya dapat kau lihat wajah sahabatmu ini, izinkanlah aku mengakhirinya dengan senyuman. Kerana aku mahu saat akhir kita ini dapat kau kenang suatu hari nanti sambil tersenyum juga. Ceritakanlah kepada anak cucumu nanti betapa suatu ketika dulu kau pernah punya sahabat yang 'sengal' seperti aku. 

Ya Allah, Ya Rahman, Ya Rahim..
Jagalah sahabatku itu sebaik-baiknya. Permudahkanlah hidupnya di sana. Penuhilah hari-harinya dengan senyuman. Sihat sejahterakanlah jasad dan rohaninya. Dan berikanlah hambaMu yang lemah berdosa dan serba kekurangan ini peluang untuk dapat bertahan dan terus bernafas sehingga bertemunya semula. Sungguh Kau Maha Mendengar. Amin Ya Robb..

Sarang hae, my friend..
My favourite hello and my hardest goodbye.
Selagi rohku masih belum berpisah dengan jasad,carilah aku dalam susah dan sedihmu.
Dalam sunyi dan tangismu.
I can't promise to fix all your problems.
But I can promise you won't have to face them alone.
Kerana di antara cinta dan sayang, di situ kasihnya sahabat..kasihnya aku.
Pada Tuhan kita sandarkan harapan..

Sayonara sahabat yang dikasihi..

Bertemu berpisah kerana Allah..


0 comments:

Post a Comment