Pages

Subscribe:

Labels

Thursday 7 June 2012

Monolog


Kelmarin, dalam kesibukan dan keletihan mengemas rumah, berkesempatan menonton teater monolog Fauziah Nawi, Maraton di MATIC Jalan Ampang. Monolog ialah tutur kata atau pengucapan oleh seseorang watak, sama ada ditujukan kepada dirinya sendiri ataupun kepada pendengar atau pembacanya.

Pementasan Maraton adalah gabungan tiga monolog pendek. Fauziah Nawi mempersembahkan Maraton. Ekspresi perasaan seorang wanita terhadap hidupnya. Hidup ini adalah seperti sebuah larian yang panjang. Walaupun usia semakin menghalang kudrat, larian hidup harus diteruskan. Hmm..Fauziah Nawi dan teater, tiada siapa boleh mempertikaikan kehebatannya.

Geliton oleh Raja Emy dan Talkaton oleh Oreo pun menarik. Anak didik Fauziah Nawi rupanya. Geliton tentang perjuangan perasaan seorang lelaki lembut dan Talkaton tentang seorang jurujual yang berfikir tentang banyak perkara. Banyak benda yang berlaku dalam hidupnya dan dia menyalahkan diri sendiri atas apa yang berlaku di sekelilingnya.

Terima kasih buat Mas yang membawa aku ke sana. Aku tahu teater monolog bukan kesukaan kau berbanding teater muzikal. Aku faham menonton teater tu cuma alasan untuk dua orang sahabat bertemu dan berkongsi rasa. Mencipta kenangan. Cuma aku mahu kau tahu, apa yang berlaku selepas itu bukannya salah kau. Tapi kudrat aku yang tak sekuat dulu. Setiap saat yang aku dapat habiskan dengan keluarga dan sahabat-sahabat aku sekarang adalah perkara-perkara terindah yang ingin aku bawa bersama aku nanti. Jangan salahkan diri kau lagi. I enjoyed the night we spent together. 

An update of my condition, the latest blood test result showed an abnormally high White Blood Count (WBC). Dalam bahasa mudahnya, itu tanda-tanda sel-sel kanser dalam darah tu semakin mengganas. No matter what, the treatment must go on. They'll keep an eye on my platelet count and liver enzyme as well.

Hmm...seperti kata Nadhirah, "Have faith. There's hope  in it".

Larian hidup harus diteruskan...

1 comment:

  1. saya harap akak semakin sihat...saya tahu akak seorang yang tabah dan kuat....dan saya juga amat berharap, ada keajaiban yang berlaku pada penyakit akak..doa dan tawakal itu penting..MOga Allah memberkati perjuanganmu...Saya Doakan moga akak cepat sembuh..mo matter what..SABAR, DOA DAN TAWAKAL...InsyaAllah....

    - Pembaca setia blog akak-

    ReplyDelete