Pages

Subscribe:

Labels

Friday 3 June 2011

Tentang Dawai Kokot


Konon-konon nama samaran aku la ni. Tapi sebenarnya ada cerita di sebaliknya..cerita yang memalukan diri sendiri,tapi aku tak malu nak mengakuinya. Ringkasnya begini; dah lebih 30 tahun hidup,berbelas tahun belajar dan bertahun-tahun pulak mengajar, baru tahun lepas aku tahu apa itu DAWAI KOKOT.

Rupa-rupanya yang orang selalu sebut 'ubat stapler' atau 'bullet stapler' tu dalam bahasa kebangsaan kita ialah dawai kokot. Masa mula-mula dengar perkataan ni, mati-mati aku ingat dawai kokot tu yang orang dok buat pagar keliling rumah tu. Mujurlah kawan aku, seorang cikgu BM dari Sabah melepaskan aku dari kejahilan ni. Mujur jugalah aku tak ditakdirkan Allah menjadi cikgu BM. Sesat anak murid aku nanti..

Malunya pada diri sendiri..tapi tu lah, cantik kerja Tuhan kan..kita rasa kita dah tau banyak benda, tapi ada benda-benda kecil yang kita selalu terlepas pandang. Bila baca buku-buku dalam Bahasa Inggeris, aku sentiasa letak kamus tepi aku. Tak pernah pulak aku nak buat macam tu bila baca buku Bahasa Melayu..faham tak bermakna tahu semua kan?

Mulai dari hari aku tahu apa makna dawai kokot tu, Bluetooth device kat henpon aku pun aku letak nama 'Dawai Kokot'. Supaya setiap kali menyebutnya, aku akan ingat kealpaan aku pada benda-benda kecik begini. Terima kasih Rohani, atas ilmu yang bermanfaat ni. Pengajaran untuk aku..Jangan ambil mudah perkara yang remeh pada pandangan kita..

5 comments:

  1. Hmm,(sambil tersenyum) kadang kenangan itu memang indah untuk diimbau kembali..Apa apa pun,perkara kecil boleh menjadi sejarah selamanya. Sejarah pula membezakan kita dengan insan-insan yang lain. Kongsi pendapat,kongsi ilmu dan kongsi rasa..itu yang sebaiknya. Pengalaman dan pengetahuan akan menjadikan kita lebih baik...Insyaallah..

    ReplyDelete
  2. Betul.."Ijazah terbaik datangnya dari jalanan, dari pengalaman, bercakap dan bersalaman". Tak ada satu pun yang Tuhan jadikan di muka bumi ni dan dalam hidup kita dengan sia-sia kan..

    ReplyDelete
  3. hurmm..xsangke ade jugak yg gune nama dawaikokot selain saya...slamat brkenalan dawaikokot..hihi...

    ReplyDelete
  4. Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
    Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

    Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

    ReplyDelete