Pages

Subscribe:

Labels

Friday 3 June 2011

Tentang Memilih Sahabat


Al-Qamah, sahabat Rasulullah s.a.w, mengajak puteranya pada suatu hari untuk memberi nasihat dan panduan dalam memilih sahabat. Kata al-Qamah; Wahai Anakku!  Kiranya engkau merasakan perlu untuk bersahabat dengan seseorang, maka hendaklah engkau pilih orang yang sifatnya seperti berikut:
  • Jika kau membuat bakti kepadanya, dia akan melindungimu
  • Jika kau merapatkan persahabatan dengannya, dia akan membalas baik persahabatanmu
  • Jika kau memerlukan pertolongan daripadanya, dia akan membantumu
  • Jika kau menghulurkan sesuatu kebaikan kepadanya, dia akan menerimanya dengan baik
  • Jika dia mendapat sesuatu bantuan daripadamu, dia akan menghargai atau menyebut kebaikanmu
  • Jika dia melihat sesuatu yang tidak baik daripadamu, dia akan menutupnya
  • Jika kau meminta sesuatu daripadanya, dia akan mengusahakannya
  • Jika kau berdiam diri (kerana malu meminta), dia akan menanyakan kesusahanmu
  • Jika datang sesuatu bencana menimpa dirimu, dia akan meringankan kesusahanmu
  • Jika kau berkata kepadanya, dia akan membenarkanmu
  • Jika kau merancang sesuatu, dia akan membantumu
  • Jika kau berdua berselisih faham, nescaya dia lebih senang mengalah demi menjaga kepentingan persahabatan kamu.
Sahabat..jika hari ini aku terlalu gembira, sedarkanlah aku dengan amaran-amaran Allah. Jika aku bersedih tanpa kata, pujuklah aku dengan tarbiah Pencipta. Jika aku lemah tak berdaya, ingatkanlah aku dengan kehebatan syurga. Jika antara kita ada tembok yang memisahkan, ajaklah aku meleraikannya segera. Jika pernah hatimu terluka, luahkanlah agar aku berubah. Dan jika esok lenaku tanpa terjaga, iringlah lenaku itu dengan kalungan doa. Kerana aku manusia biasa yang selalu percaya, di antara cinta dan sayang, di situ kasihnya SAHABAT..

0 comments:

Post a Comment