Pages

Subscribe:

Labels

Friday 2 December 2011

Sesuatu Yang Kita Lepaskan


Semalam aku mulakan rawatan baru. Ubat baru yang masih dalam kajian. Semoga harapan subur kembali. Bila aku memilih untuk tidak meneruskan standard chemotherapy sebelum ini, beberapa insan yang rapat denganku menyingsing lengan tidak bersetuju. Kata mereka aku mengalah. Sangka mereka aku sudah berputus asa dengan Tuhan. Pada mereka aku sudah berhenti berharap dengan menolak rawatan.

Hakikatnya, aku melepaskan sesuatu yang pada penilaian akal waras aku, juga berdasarkan medical judgement doktor sudah tidak berkesan melawan sakit ini. My most recent treatment hadn't worked. Tapi aku bukan melepaskan peluang begitu sahaja. Bila semua pintu telah tertutup untuk aku, maka sekarang aku berusaha membuka jendela yang ada, supaya sinar harapan kembali semula. Demi Allah aku belum mengalah dan tak akan berserah menunggu mati. Percayalah...

Berada jauh dari KL juga dan duduk sendiri di tepi pantai, membuat aku menilai semula sebuah perhubungan. Hubungan yang berkali-kali aku cuba lepaskan, tapi bertaut kembali. Hubungan yang banyak kali mengecewakan, tapi tetap juga aku teruskan. Pertemuan terakhir dalam perjalanan ke hospital minggu lepas sudah cukup untuk aku menamatkan penantian dia dan pengharapan aku selama ini. Cukup-cukuplah kita bermain dengan harapan dan impian.


Lepaskanlah sesuatu yang kita sayang, tapi tak mampu kita pertahankan. Tuhan dah tunjukkan jalan keluar yang mudah untuk kita. Kenapa perlu kita lalui juga jalan berliku dan berduri ini? I am nothing and I have nothing to give. Pergilah ketika aku masih ikhlas melepaskan. It hurts, I know. Tapi serahkanlah hati yang terluka itu pada Allah. Hanya Dia dapat menyembuhkan luka kita ini. Memang bukan mudah melepaskan apa yang kita sayang. Tapi bukankah lebih sukar untuk mempertahankan apa yang bukan milik kita dan mungkin memang sejak dari mula tidak ditakdirkan pun untuk kita?

Dalam hidup ini juga kalau dikira-kira, ada banyak perkara yang terpaksa kita lepaskan. Semuanya kerana ada hati yang perlu dijaga, ada hubungan yang perlu diambil kira dan ada keputusan yang memerlukan timbang tara. Berkongsi warna mata, rambut dan kulit, tidak semestinya berkongsi warna hati. Semuanya tak semudah melepaskan layang-layang yang sedang terbang tinggi. Kadang-kadang kita berharap apa yang terlepas itu akan kembali semula. Jangan tangisi sesuatu yang bukan Allah takdirkan untuk kita. Mengaku redha itu mudah, tapi sangat susah untuk kita laksanakan. Maka dengan hati yang rendah, pada Tuhanlah kita sandarkan segala harapan..


One of my favourites..tak ada kena mengena dengan tajuk

0 comments:

Post a Comment