Pages

Subscribe:

Labels

Monday 26 December 2011

A Priceless Journey


Sangat lama tak menjenguk blog ni. Sibuk mengumpul kenangan. Alhamdulillah, dimudahkan Allah perjalanan aku ke Terengganu minggu lepas. Terima kasih buat Ros dan keluarga yang sudi menerima 'orang pulau' ni selama aku di sana. Aku harap aku tidak terlalu menyusahkan.

Bagi seseorang yang sedang berjuang untuk terus hidup dan sentiasa mengira detik-detik akhir hidupnya, dapat memenuhi sesuatu impian sudah cukup memberikan sedikit harapan. Lima hari di Terengganu yang sarat dengan pengalaman dan kenangan, sudah cukup melunaskan salah satu impian itu. Percutian yang memberikan banyak rasa dan meninggalkan banyak cerita.

Orang sungai macam aku ni berubah sekejap jadi orang pantai selama di sana. Kemaruk tengok ombak hari-hari, pantang jumpa pantai je mesti singgah. Rasa tenang dengan hanya melihat cantiknya kejadian Tuhan. Kalau dilanjutkan muhasabah ini, hidup kita juga seperti ombak dan pantai, dan seperti laut yang luas itu. Maka benarlah sesungguhnya Allah tidak menjadikan sesuatu itu dengan sia-sia.
 
Percutian yang membuat aku lebih menghargai nilai persahabatan dan kekeluargaan. Do you know which is the best part of life? Simple. When your family understands you as a friend, and your friends support you as your family. Perhubungan yang erat dan kemesraan yang terjalin menjadikan laluan hidup yang sukar ini nampak mudah sedikit jalannya. Biarlah orang lain melihat kita dan sahabat kita itu bezanya seperti langit dan bumi, kerana aku melihat eratnya kami seperti langit dan bumi itu juga. Saling memerlukan dan melengkapi. Your friend is your best mirror. Seorang mukmin adalah cermin kepada mukmin yang lain. Bukankah sahabat itu saling menguatkan..

Kenangan yang terakam bersama mereka yang aku kasihi akhir-akhir ini selalu aku jadikan azimat saat kesakitan datang menyerang. Berharap sakit itu akan berkurangan dan itulah yang berlaku selalunya..alhamdulillah. Semoga yang manis itu akan terus dikenang andai kata aku mendahului mereka nanti.

Dan bila mengenang semua ini, teringat pula puisi indah Kahlil Gibran yang sangat aku minati:

Dan seorang remaja berkata, Bicaralah pada kami tentang Persahabatan.

Dan dia menjawab:
Sahabat adalah keperluan jiwa, yang mesti dipenuhi.
Dialah ladang hati, yang kau taburi dengan kasih dan kau tuai dengan penuh rasa terima kasih.
Dan dia pulalah naungan dan pendianganmu.
Kerana kau menghampirinya saat hati lupa dan mencarinya saat jiwa mahu kedamaian.

Bila dia berbicara, mengungkapkan fikirannya, kau tiada takut membisikkan kata “Tidak” di kalbumu sendiri, pun tiada kau menyembunyikan kata “Ya”.
Dan bilamana dia diam,hatimu berhenti dari mendengar hatinya; kerana tanpa ungkapan kata, dalam persahabatan, segala fikiran, hasrat, dan keinginan dilahirkan bersama dan dikongsi, dengan kegembiraan tiada terkirakan.
Di kala berpisah dengan sahabat, tiadalah kau berdukacita;
Kerana yang paling kau kasihi dalam dirinya, mungkin kau nampak lebih jelas dalam ketiadaannya, bagai sebuah gunung bagi seorang pendaki, nampak lebih agung daripada tanah ngarai dataran.

Dan tiada maksud lain dari persahabatan kecuali saling memperkaya roh kejiwaan.
Kerana cinta yang mencari sesuatu di luar jangkauan misterinya, bukanlah cinta , tetapi sebuah jala yang ditebarkan: hanya menangkap yang tiada diharapkan.

Dan persembahkanlah yang terindah bagi sahabatmu.
Jika dia harus tahu musim surutmu, biarlah dia mengenali pula musim pasangmu.
Gerangan apa sahabat itu jika kau sentiasa mencarinya, untuk sekadar bersama dalam membunuh waktu?
Carilah ia untuk bersama menghidupkan sang waktu!
Kerana dialah yang bisa mengisi kekuranganmu, bukan mengisi kekosonganmu.
Dan dalam manisnya persahabatan, biarkanlah ada tawa ria dan berkongsi kegembiraan..
Kerana dalam titisan kecil embun pagi, hati manusia menemui fajar dan ghairah segar kehidupan.

Thanks for the memories. My friends will always be my favourite hello and my hardest goodbye. I may not be able to grow old with you, but I will always be your friend for as long as I live. Sarang hae-yo!

Akrab Persahabatan - In-Team 

0 comments:

Post a Comment