Pages

Subscribe:

Labels

Monday 6 June 2011

Paku di Dinding Hatimu..

Ini kisah seorang pemuda yang sangat pemarah. Dia tak dapat mengawal kemarahannya walaupun kerana satu masalah yang kecil je. Suatu hari, Abah dia hadiahkan pemuda tu dengan seguni paku.
"Nak buat apa dengan paku-paku ni, Abah?" tanya pemuda tu.
"Setiap kali kau marah, kau pakulah tembok batu di hadapan rumah kita ni bagi melepaskan kemarahanmu," jawab Abahnya.

Pada hari pertama je, pemuda tu telah memaku sebanyak 37 batang paku pada tembok batu tersebut. Selepas beberapa minggu, setelah dia dapat mengurangkan kemarahannya, jumlah paku yang digunakan juga berkurangan. Dia mendapati, adalah lebih mudah mengawal kemarahannya daripada memukul paku menembusi tembok batu tersebut.

Akhirnya, tibalah pada suatu hari, di mana pemuda tersebut tidak marah, walau sekali pun. Dia pun pergilah memberitahu Abahnya tentang perkara tu dengan perasaan gembira. Abahnya mengucapkan tahniah dan menyuruh dia mencabut semula paku-paku tu satu persatu, pada setiap hari yang dia dapat lalui tanpa kemarahan.

Hari berganti hari, akhirnya pemuda tu berjaya mencabut kesemua paku tersebut. Dia pun lantas memberitahu Abahnya dengan bangganya. Abahnya lantas memimpin tangannya ke tembok tersebut dan berkata:

"Kau telah melakukannya dengan baik, anakku. Tapi lihatlah kesan lubang-lubang di dinding batu ini. Tembok ni tidak kelihatan sama lagi seperti sebelumnya. Bila kau menyatakan sesuatu, atau melakukan sesuatu ketika marah, ianya akan meninggalkkan kesan parut dan luka, sama seperti ini. Kau boleh menikam seseorang dengan pisau dan membunuhnya. Tapi ingatlah, walau berapa kali pun kau memohon maaf dan menyesal atas perbuatanmu, lukanya masih tetap ada. Luka di hati lebih pedih daripada luka yang nampak di mata". 

Aku terima cerita ni melalui e-mail dua tahun yang lepas. Mengesankan, dan aku ingat sampai hari ni. Speak when you are angry, and you'll make the best speech you'll ever regret. Buat kawan-kawan, maafkan aku sekiranya aku ada meninggalkan kesan-kesan berlubang di dinding hati kalian..

0 comments:

Post a Comment