Pages

Subscribe:

Labels

Monday 27 June 2011

Soul to Soul..

Alhamdulillah, selesai pun Temasya Sukan tahun ni. Penatnya Tuhan je yang tahu. Sampai rumah terus mandi, solat, tidur sampai lewat petang. Mujur tak tergadai Asar. Kawan-kawan lain mesti lagi penat. Ingatkan semalam hari minggu tak nak ke mana, penat tak hilang lagi. Keluar juga sekejap dengan kawan-kawan lama. Tak sedap pulak asyik menolak, biasanya setahun sekali je kami dapat jumpa.

Lepas Zohor, Mas datang ambik aku. Ina dan Leen dah ada kat Times Square, tunggu kat Papa John's, favourite spot kami. Ingatkan Leen bawak anak-anaknya, perasan bujang rupanya ye. Makin tembam kawan-kawan aku ni, Mas pun dah  dua bulan bertudung, alhamdulillah..

Agenda pertama, mestilah order makan. Mas dan Leen la tukang ordernya, aku dan Ina dengar je. Diorang tau kegemaran aku. Yang diorang tak tau selera makan aku dah makin hilang, minestrone soup je yang mampu aku jamah semalam. Sementara tunggu pesanan sampai, masing-masing pun mula buka cerita. As usual, tukang order berdua tu la yang paling banyak bercerita. Cerita Mas bergaduh dengan cikgu senior kat sekolah dia, tentang ummi dia yang dah bising suruh kahwin tapi dia tak nak. Sambung pulak dengan kisah Leen nak berhenti kerja, buat bisnes online sepenuh masa, stress kerja kat bursa saham katanya. Suaminya pulak macam tak restu.

Macam-macam hal rupanya kawan-kawan aku ni. Aku macam biasa, holding back, cerita yang biasa-biasa je. They noticed something, but I wasn't ready to share, not yet. Bila tiba turn Ina, kami terkedu dengar masalah dia. Patut la akhir-akhir ni dia selalu sms aku tengah malam, minta pendapat tentang banyak perkara. Kami cuma mampu nasihat dia minta pendapat profesional dari pengamal undang-undang, bincang elok-elok dengan keluarga mertua. Kalau ikutkan si Mas, nak belasah orang je yang dia tau. Sebagai sahabat, aku ada sepasang bahu untuk dia bersandar, sepasang telinga untuk dia mengadu, dan sepasang tangan untuk membantu setakat yang aku mampu. Aku harap Ina tabah dengan ujian ni. Lega juga rasanya sebelum balik dapat tengok dia senyum akhirnya.

Dua jam lebih berjumpa, belum puas rasanya bercerita. Entah bila lagi dapat duduk sama macam semalam. Ada beberapa hal dalam hidup ni yang kita lebih selesa berkongsi dengan kawan-kawan. Aku tau rahsia hanya akan menjarakkan kita dengan orang yang kita sayang. Tapi kadang-kadang rahsia tu perlu demi menjaga  hubungan kita dengan orang kan. I just feel that sometimes it is better to tell small lies than to tell a painful truth. 

Mas, kita tak perlu mencari seorang insan yang sempurna untuk menjadi teman sejati. Cukuplah mempunyai seorang teman yang menjadikan kita sempurna bila bersamanya. If you judge people, you have no time to love them. Someday, somehow..whatever you prayed for will come true. It may not be in the exact package you wanted, but it will be what Allah knows is best for you. Cantik kerja Tuhan, my friend..trust me.

Leen, twenty years from now you will be more disappointed by the things that you didn't do than by the ones you did do. So, throw off the bowlines. Sail away from the safe harbour. Whatever is worth doing at all is worth doing well. Tapi apa-apa pun, bincanglah elok-elok dengan suami. Redha suami tu perlu. Whatever you are, be a good one. You'll always have my support. Chaiyo!

Ina, kemaafan mungkin amat berat untuk diberi kepada orang yang pernah melukai hati kita. Tapi percayalah, dengan hanya memberi kemaafan sajalah akan dapat mengubati hati yang terluka. Kadang-kadang orang yang kita cintai adalah orang yang paling menyakiti hati kita. Setiap kesulitan akan ada penghujungnya. Semoga Allah meringankan derita kau, keluarkan kau dari kemelut ni dengan cara yang paling baik. Yakinlah Na, doa mampu mengubah takdir. You always have my shoulder to cry on.

Korang ingat lagi lagu Ku Bahagia yang kita selalu 'sumbang'kan dalam kereta dulu-dulu tu? Masa tu Ina tengah gila dengan cerita Ada Apa Dengan Cinta kan..aku harap lagu ni boleh buat kita tersenyum kembali.

KU BAHAGIA

Di atas bumi ini kuberpijak
Pada jiwa yang tenang di hariku 
Tak pernah ada duka yang terlintas
Ku bahagia..

Ingin ku lukis semua hidup ini
Dengan cinta dan cita yang terindah
Masa muda yang tak pernah kan mendung
Ku bahagia

Dalam hidup ini
 Arungi semua cerita indahku
Saat-saat remaja yang terindah
  Tak bisa terulang

Ku ingin nikmati
Segala jalan yang ada di hadapku
Kan ku tanamkan cintaku kasihku
Agar ku bahagia..

0 comments:

Post a Comment