Pages

Subscribe:

Labels

Sunday 5 June 2011

Pagi Minggu Yang Mendung..

Hari Ahad..hari yang ramai orang nak bangun lewat. Mendung dan berangin cuaca pagi ni. Malam tadi, seperti malam-malam sebelumnya seminggu ni, tidurku terganggu lagi, kerana batuk yang tak kurang-kurang. Mujur demam dah hilang. Nak ziarah kubur Abah,hari nak hujan. Mama pun masih kat Singapore..rindu la pulak nak sakat mama,loyar buruk dengan mama. Sementara adik-adik tidur lagi,suratkhabar pun tak sampai lagi ni, elok la catatkan sesuatu untuk ingatan diri sendiri..

Hmm..ada seminggu lagi cuti sekolah. Badan tak sihat, tak dapat la nak ke mana-mana, lasak-lasak sangat. Tu la, Rabu lepas buat benda mengarut sampai lupa diri..sudahnya badan yang menanggung ni ha.. Tuhan nak tarik nikmat hidup dari kita,sekejap je. Diambilnya sikit-sikit. Tekak dah tak merasa,kepala pun berat je. Sabarlah,diri..orang lain tu Allah uji lebih hebat lagi.

Baki cuti yang ada,aku harap dapat siapkan kerja-kerja yang sepatutnya aku bereskan sebelum buka sekolah. Harap-harap sihat la lepas cuti ni. Kesian anak-anak aku kat sekolah tu. Tapi kita cuma mampu merancang,berusaha dan berdoa. Apa yang Allah dah tentukan untuk kita 5 minit dari sekarang pun kita tak tahu kan..ini pulak yang depan-depan. Sebab tu mudah kita nak kira dah berapa tahun umur yang kita pakai, tapi takkan dapat hitung berapa lama lagi baki yang tinggal kan. Memang cantik kerja Tuhan..

"Aku tahu rezekiku tak mungkin diambil orang lain. Kerananya hatiku tenang. Aku tahu amal-amalku tak mungkin dilakukan orang lain. Maka aku sibukkan diriku untuk beramal. Aku tahu Allah selalu melihatku. Kerananya aku malu bila Allah mendapatiku melakukan maksiat. Aku tahu kematian menantiku. Maka ku persiapkan bekal untuk berjumpa dengan Rabbku".
(Hasan al-Basri)

0 comments:

Post a Comment