Pages

Subscribe:

Labels

Sunday 30 September 2012

Hope For The Best, Expect The Worst



Bercerita tentang diri. Sesuatu yang semakin sukar untuk dilakukan. Berkongsi rahsia hati. Terasa amat payah untuk diluahkan akhir-akhir ini. Hingga doktor sendiri perasan akan perubahan itu. Aku semakin kurang bertanya "Kenapa?" dan jarang-jarang lagi mempertikaikan dengan bertanya "Kenapa tidak?". Seperti merelakan sahaja semua yang berlaku. Membenarkan sahaja semua yang dicadangkan.

Bukan berputus asa. Tapi cuba mengikut pula apa yang telah diaturkan untuk aku. Sudah banyak risiko yang aku ambil. Berlengah dan bertangguh cuba aku hapuskan dari kamus hidupku.

Kelmarin bermula Fasa 2b untuk ujian klinikal yang aku ambil. Two doses orally in 28-day cycles. Bergabung dengan ubat-ubat sedia ada yang aku ambil sejak 3 bulan lalu. Lewat 6 minggu dari yang dijadualkan. Tapi insyaAllah, harap tidaklah terlalu lewat untuk aku sandarkan harapan seterusnya.

"AML is amongst the most challenging hematological malignancies to treat, and very few treatment advances have been made in several decades".

Pengenalan 'menarik' daripada journal  yang aku baca, yang diberikan doktor sementara menunggu temujanji kelmarin. Cuma tiga soalan yang terkeluar dari mulut ini. Tidak seperti selalunya, hingga memaksa doktor yang sangat sabar itu membuka semua journal dan report yang ada untuk menjawab soalan-soalan aku. Cuba memudahkan kerjanya sekarang. Supaya dapat fokus merawat aku daripada berusaha mencari jawapan terbaik untuk memuaskan hati aku. Trying to be a good patient now, doc.

Soalan Pertama:
Regarding my current condition. As for the liver problem, they have confirmed the 10% liver damage. It's not that bad. I still have that 90% of liver function to live my normal life. They are trying to stop the progression of the liver failure through medication. InsyaAllah, things will be okay. About that 'thing' in my brain, there are symptoms and side effects that need to be observed closely:
  • Total or partial blindness, usually a sudden 'black-out'.
  • Misunderstanding of visual information.
  • Comprehension problems with written words.
  • Seizures.
Soalan Kedua:
A simple question regarding my current treatment. For how long?
"Until either disease progression occurs or an unacceptable toxicity occurs".
Dalam bahasa mudahnya, sehingga nampak perkembangan atau sehingga terdapat tanda-tanda yang badan aku tidak dapat menerima dan menolak ubat itu.

Jawapan yang tidak langsung menenangkan hati. Tapi sudah namanya clinical trials kan, mestilah belum ada jawapan yang benar-benar pasti. Hmm..sabarlah diri.

Soalan Ketiga:
Soalan yang sudah boleh aku jangka jawapannya. Tentang kesan sampingan rawatan sekarang. Loya, muntah, keletihan, ulcer, cirit-birit, hilang selera makan, febrile neutropenia (yang ini aku tak faham dan minta diterangkan dalam bahasa mudah).

Febrile neutropenia-demam akibat jangkitan atau bakteria dalam darah. Berlaku kerana sel darah putih yang jatuh tiba-tiba semasa rawatan chemo. Tapi insyaAllah boleh dirawat dengan antibiotik.

Well, apa lagi yang boleh aku harapkan sekarang? Hanya berharap ubat-ubat dan rawatan yang ada dapat memberi harapan dan menunjukkan kesan seperti yang dijangkakan. Juga harus bersedia kerana jika rawatan ini gagal, harapan itu sudah boleh dimasukkan dalam kotak angan-angan dan bersedia untuk perjalanan yang telah ditentukan Tuhan.

Takut? Bohonglah kalau aku tak rasa takut melalui semua ini. Tapi seperti janji aku kepada sahabat itu, putus asa tidak akan meracuni fikiran aku, walaupun ketakutan menguasai diri. Takut tidak dapat melihat wajah-wajah yang aku kasihi dengan lebih lama. Takut tertutup mata sebelum sempat aku ceritakan semua rahsia.

Namun, berpegang kepada pesan Abah yang selalu dititipkan kepada aku, rendahkan pandangan mata kalau di situ terlihat kedukaan kita. Lebarkan senyuman kalau di wajah itu terpancar kegelisahan kita. Supaya orang lain tak rasa susah dengan kehadiran kita. Kerana wajah rahsia hati. Terima kasih, Abah..

Hmm..mudahnya kalau dapat aku lakukan seperti yang Abah selalu ingatkan. Kita boleh menutup mata daripada melihat benda yang kita tak nak lihat. Tapi kita tak boleh tutup hati daripada merasa benda yang kita tak nak rasa, kan?

Terlalu banyak bercerita rasanya. What else do I have to say? Or how else can I say?

Hope and pray for the best, and let Allah do the rest..

Cantik kerja Tuhan..aku semakin percaya.

0 comments:

Post a Comment