Pages

Subscribe:

Labels

Wednesday 3 October 2012

Penawar Rindu


Rindu itu adalah
Anugerah dari Allah
Insan yang berhati nurani
Punyai rasa rindu..

Dulu aku cuma mendengar. Tidak pernah merasainya. Kata mereka yang sedang berjuang seperti aku, yang setiap malam berdoa agar dapat melihat hari esok, saat kita dalam kesakitanlah satu-satu wajah yang dikasihi bermain dalam fikiran. Perasaan memerlukan kehadiran mereka menguasai diri. Dalam kesakitanlah satu-satu wajah yang dikasihi itu bersilih ganti terbayang di hadapan mata.

Pada waktu-waktu begitu, rasa cukup kalau dapat melihat wajah. Rasa puas kalau dapat mendengar suara. Tangan ini rasa ingin menggenggam sesuatu untuk menahan sakit itu. Maka baju yang tinggallah akhirnya jadi pengganti. Baju itulah yang  digenggam erat. Baju itu jugalah buat menyapu airmata.

Kata Abah, orang yang kita sayang, walau di bumi Tuhan yang mana pun dia pergi, selagi dia masih di dunia ini, kita masih mampu mengubat rindu itu dengan mendengar suara dan menatap wajahnya. Tapi andai orang yang kita sayang telah dijemput Tuhan, rasa rindu itu akan semakin pedih, terasa sama sakitnya seperti kesakitan yang sedang ditanggung ini.


Benarlah kata Abah. Akhir-akhir ini, pada setiap malam yang terisi dengan kesakitan, aku cuba cari penawarnya pada wajah-wajah mereka yang kini jauh..baik di dunia mahupun yang di alam abadi. Buat penawar rindu..moga berkurangan kesakitan ini.

Rindu - Hijjaz


0 comments:

Post a Comment