Pages

Subscribe:

Labels

Tuesday 16 October 2012

Melihat Dengan Mata Hati

Pejam mata dan bukalah hati..

Dulu, aku dan Abah suka berada di tempat awam. Sekadar duduk dan memerhati tingkah laku manusia. Kata Abah, bukan untuk mencari kekurangan sesiapa, tapi mengagumi kejadian Tuhan. Hari ini di lobi hospital, melihat telatah dan karenah manusia di sekeliling aku mengingatkan kembali rutin yang biasa aku jalani dengan Abah dulu.

Melihat betapa wang ringgit tidak dapat membeli kesihatan dan nyawa seorang manusia. Melihat betapa orang sakit juga punya harga diri supaya tidak terus dipandang dengan pandangan penuh simpati. Kita selalu dengar orang bermain kata, "Put yourself in their shoes." Cuba letakkan diri kita di tempat mereka. Aku kira kalau boleh ditambah sikit pepatah itu.."Put yourself in their shoes..and walk a mile in those shoes." Sekadar meletakkan diri tapi tidak cuba merasai dan memahami sebenarnya tidak membawa apa-apa erti.

Antara simpati dan empati..
Antara kasih dan kasihan..
Ada banyak bezanya..

Banyak yang kita boleh pelajari di tengah ramai itu. Apatah lagi bila kita berada di tempat yang baru. Sesuatu yang asing lama-lama akan menjadi kebiasaan pada kita. Yang baik kita jadikan panduan. Yang tak elok kita buat renungan. Teringat bait lagu M. Nasir (Mentera Beradu):

Ijazah terbaik datangnya dari jalanan
Dari pengalaman, bercakap dan bersalaman..

Lagu zaman sekolah..

0 comments:

Post a Comment