Pages

Subscribe:

Labels

Friday 4 May 2012

Sesuatu Untuk Dikenang (2)

Aku bukan orangnya yang suka menyimpan gambar untuk kenangan. Kerana dulu aku pernah percaya, apa yang tersimpan dalam ingatan lebih berharga untuk dikenang. Perhaps that's why I don't remember days, but I remember moments. Tapi sekarang aku perlu berubah. Ingatan tak sekuat dulu, banyak perkara yang aku mula lupa, banyak wajah yang semakin kabur.

Sekarang aku mula percaya akan berharganya sekeping gambar buat seorang manusia. Orang yang kita sayang, sampai masa akan pergi meninggalkan kita. Wajah yang kita lihat hari-hari itu akan jadi satu wajah yang akan kita rindui nanti. Perjalanan hidupnya di dunia akan berakhir sebaik dikambus timbunan tanah. Tapi kisah hidupnya sesekali mungkin akan terdengar juga, andai ditinggalkan walau sekeping gambar tentangnya, dan selagi ada yang mahu bercerita tentang gambar itu. Terasa seakan-akan rakaman hidupnya dimainkan semula.

Hari ini aku mula menyimpan kenangan bersama kawan-kawan dalam bentuk yang aku rasakan boleh dikenang suatu hari nanti. Aku dan Ros di Food Court Cameron Highlands, dengan Nad di bilik guru, dengan Zila di FRIM dan dengan Fa'izah dan Zimah di Cameron juga. Thanks for the memories.

Mungkin pada kalian hari-hari itu sudah berlalu seperti berlalunya hari-hari biasa yang kalian lalui. Lain rasanya andai kalian berada di tempat aku, dan dalam keadaan aku sekarang. Mahu menjadikan setiap hari yang berbaki menjadi hari yang bahagia, sekali pun tidak sempurna. Berusaha menyimpan setiap kenangan yang ada sebagai kenangan terindah.

I need to keep the memories from fading. Thanks Nad, for helping me with this. Senyuman, suatu hari akan pudar. Tawa riang, sampai masa akan hilang. Tangisan juga takkan berpanjangan. Yang akan tinggal nanti cuma kenangan. Aku simpan semua ini untuk diriku. Kalau pun nanti cerita persahabatan kita tidak bermain di bibir kalian, sekurang-kurangnya biarlah nanti ia menjadi tatapan untuk keluargaku. Betapa seorang ibu nanti akan tahu, anaknya ini sangat kasihkan sahabat-sahabatnya seperti kasihnya dia pada darah daging sendiri.

Di antara cinta dan sayang, di situ kasihnya sahabat..kasihnya aku..



2 comments:

  1. Sayang kak hada jugak. I guess everyone in my family knows who my kak hada is. :)

    ReplyDelete
  2. Thanks, sis. Every life in this world was painted by God's own hands. That's why I'm thankful because as He painted my life, He included one lovely colour - YOU!

    ReplyDelete