Pages

Subscribe:

Labels

Thursday 9 February 2012

Ada Apa Dengan Hati..

Sikap orang pada kita bergantung pada sikap kita terhadap orang. Abah selalu pesan begitu. Ikhlaskan hati, bersangka baik dengan Allah dan sesama manusia. Itu juga yang selalu ditarbiyahkan kepada aku. Tapi, sejauh mana kita mampu mendidik hati kita ini supaya semakin hari tidak bertambah titik-titik hitam di dalamnya?

Kemarahan tidak boleh berumur panjang di dada seorang yang berhati baik. Dan kebaikan tidak boleh berakar di hati seseorang yang berdasar buruk. Tahun lepas aku terbabas melepaskan marah kepada orang yang tak sepatutnya, untuk perkara yang tak patut juga. Dan aku kesali kebodohan aku itu sampai hari ni. Maka hari ini bila hati ini diuji lagi, aku cuba tahankan kemarahan itu, walaupun kali ini aku rasa aku berhak untuk melepaskannya.

Susah nak puaskan hati semua orang. Aku akui. Lebih susah untuk menjaga hati sendiri sebenarnya. Kadang-kadang kita dihukum tanpa kesalahan yang nyata. Ada waktu-waktunya mungkin kita pula yang  menghukum seseorang tanpa memberi ruang kepadanya untuk mempertahankan diri. Kerana kita turutkan sangat rasa marah. Maka bertepuk tanganlah syaitan bila melihat hamba-hamba Allah yang bersaudara ini akhirnya bermasam muka dan berkecil hati. Hanya kerana ada hajat yang tak dapat dipenuhi, atau ada permintaan yang tak mampu diberi.


Kita tidak akan dapat melihat bayangan diri kita di dalam air yang mengalir, tetapi dapat melihatnya di dalam air yang tenang. Maka bila berdepan dengan kemarahan orang, tenangkanlah dulu diri kita. Kalau lawan api dengan api juga, maka akhirnya kita akan jadi abu.

Jangan mudah menghakimi keikhlasan orang. Sebab keikhlasan itu macam seekor semut hitam, di atas batu yang hitam, di waktu malam yang amat gelap. Ada, tapi amat sukar dilihat. Memang kita tak sempurna. Tapi Allah sentiasa memberi ruang untuk kita membersihkan hati.

Maafkan aku kalau aku tak mampu untuk sentiasa berhasil menjaga hati orang. Dengan keadaan aku sekarang, aku tak mampu mencipta permusuhan dengan sesiapa. Tak mahu mati dalam keadaan terlalu banyak berdosa pada Allah dan manusia. Cukup-cukuplah dengan perjuangan hidup dan mati  yang sangat menguji hati aku sekarang. I couldn't face another battle..

  "Yakinlah dengan janji Allah.."

0 comments:

Post a Comment