Pages

Subscribe:

Labels

Saturday 11 February 2012

Berhenti Berharap?


My recent chemo failed. Trial drugs didn't work. My doctor informed me that the treatment had not helped me at all. I left his office yesterday devastated and was very depressed. Rasa macam sia-sia je perjuangan aku selama setahun ni. Untuk seketika semalam, aku rasa sangat berputus asa. Melihat wajah Mama bila sampai di rumah, hati ni macam ditusuk duri. Berusaha menahan tangisan dan melawan kesakitan. Mahu saja rasanya aku peluk Mama yang menunggu di muka pintu. Ringan sungguh rasanya mulut ni untuk meluahkan yang tersimpan. Tapi, rasa bagai terkunci rapat mulut ni setiap kali aku mencuba..

What's the next option? Soalan pertama aku selepas terdiam kelu di saat doktor menerangkan dengan jelas keadaan aku sekarang. Buat kali pertama aku tak argue apa-apa dengannya. Tak bertanya pun soalan-soalan susah padanya  seperti kebiasaan.

If one doesn't work, we'll try another. Jawapan yang langsung tidak meredakan ribut yang melanda hati aku waktu itu. Hmm..hope there'll be something out there for me. Wahai diri, please don't give up. Even if the doctors tell you things are not good..they are not God and do not know what the future holds for you.

Tapi aku orang biasa. Bukan orang yang sangat kental jiwanya. Ada waktu-waktunya hati  menjadi terlalu rapuh. Aku perlu menangis, perlu meluahkan dan perlu diyakinkan masih bersisanya harapan. Sampai saat ini, masih belum aku temukan harapan itu. Tapi hari ini lebih lega dan lebih tenang dari semalam. Dapat meluahkan kepada seseorang sudah cukup meringankan sedikit beban di hati. Harap-harap dapat tidur malam ini. Buat sahabat itu, terima kasih kerana sudi mendengar dan berada di sisi, sedangkan pada waktu itu awak boleh memilih sebenarnya untuk berada di tempat yang lebih menyeronokkan. Berhenti berharap? Belum lagi..

0 comments:

Post a Comment