Pages

Subscribe:

Labels

Friday 4 November 2011

Erti Sebuah Pengorbanan

Selamat menyambut Hari Raya Aidiladha buat semua. Semoga kita mengambil ibrah (pengajaran) daripada pengorbanan keluarga Nabi Ibrahim a.s. Tentang keikhlasan baginda dan anaknya, Nabi Ismail a.s saat hampir terbenamnya pisau ke leher anaknya itu, lalu digantikan Allah dengan seekor kibas. Juga akan ketabahan Siti Hajar, seorang wanita luar biasa saat diuji Allah dari segenap sudut. Saat emosinya diuji ketika hidup bermadu, juga ketika ditinggalkan di padang pasir bersama anaknya yang masih kecil itu.

Aku juga mendoakan semoga semua tetamu Allah yang sedang berada di tanah suci Makkah akan mendapat haji yang mabrur dan dapat pulang ke pangkuan keluarga dalam keadaan sihat serta bersih dari dosa, amin. Moga-moga aku juga akan dijemput Allah sebagai tetamuNya dan dapat sujud sekali lagi di hadapan Kaabah, serta dapat berdoa panjang di Raudhah, satu bahagian daripada Taman Syurga.

Semoga suara takbir yang akan berkumandang mulai malam esok akan memberi keinsafan buat kita semua. Lebih-lebih lagi buat insan-insan sepertiku, yang bakal dijemput Allah pada bila-bila masa. Sesungguhnya ujian sakit yang Allah berikan ini mendekatkan kita kepada kematian. Setinggi-tinggi syukur kepada Allah kalau esok kita masih bernafas lagi. Apa yang ada di sisi kita kan lenyap. Di sisi Allah jualah yang akan kekal.

"Labbaik Allahumma Labbaik.."

0 comments:

Post a Comment