Pages

Subscribe:

Labels

Saturday 12 November 2011

Kerana Kita Berbeza..

Kesibukan di sekolah minggu ni buat aku lupa sekejap pada bebanan di hati. Bukan nak lari dari masalah atau mengabaikan diri sendiri, tapi mungkin tu sajalah caranya supaya aku tak terus rasa macam orang yang dah berputus asa. Nasihat seorang sahabat malam tadi mungkin ada benarnya. "Memang susah jadi diri sendiri, tapi orang lain belum tentu mampu jadi seperti diri kita".

My friends are wonderful. Kadang-kadang rasa tak adil pada kawan-kawan. Memberi dan membantu aku lebih daripada sepatutnya. I want myself back. When I was ok. Seperti yang aku pernah cakap dulu, sakit ni banyak mempengaruhi hubungan aku dengan orang lain. Niat baik yang kadang-kadang aku tersalah tafsir. Keikhlasan yang kadang-kadang aku lihat sebagai sesuatu yang menyedihkan. Kasih yang aku anggap macam kasihan.

Tanyalah pada sesiapa yang dalam kesedihan atau kesakitan, pasti kebanyakannya merasakan perlu untuk melepaskan kesedihan dan kesakitan tu. But different people handle things differently. Some people need to talk about it with everyone and anyone who will listen. They like to be surrounded by people at all times. Accept all manner of help. They love it when people ask, "How are you?" and they are happy to tell them. Ada pula jenis manusia yang sentiasa mahu semua orang tahu dan ambil tahu tentang kesedihan dan kesakitan mereka. Seolah-olah merekalah yang paling malang dan kasihan dalam dunia ini.

I'm not so comfortable with it. I prefer to deal with my situation privately. Cukuplah kalau 'geng cicah asam' dan kawan-kawan 'the other Malaysian' je yang tahu perkembangan kesihatan aku. Kalau mahu, dah lama aku kongsi semua ni dengan semua sahabat yang sentiasa bertanyakan tentang aku. Kalau mahu juga, aku boleh jadikan semua ni alasan untuk mengambil kesempatan mengelakkan diri daripada tanggungjawab. Tapi itu bukan aku.

Treat people the way they want to be treated, not the way you would want to be treated. Why? Because they are different from you. How? The answer is simple. We have to ask and we have to tell. Orang macam aku bukan manusia angkuh yang tak mahu dibantu. Cuma tak selesa bila semua orang tahu dan memandang kita dengan pandangan yang bukan kebiasaannya. Melayan kita dengan layanan yang tidak seperti selalunya. I know they care. Tapi janganlah sampai aku rasa seperti menjadi beban kepada semua.

Tiba-tiba je emosi hari ni. Semalam waktu diasak dengan macam-macam pertanyaan, tak mampu nak buka mulut dan pertahankan diri sendiri. Mas kalau dah membebel, bagi ubat tidur pun belum tentu dia akan berhenti. Sudahnya aku jadi pendengar yang setia. Maafkan aku. Sekian lama berkawan dengan aku, kau tentu faham dan boleh terima kenapa aku pilih jalan ni kan. Help me live..to make every moment count.

  "Kita ini yang terhebat.."

2 comments:

  1. Alaaaa...baru nak nyanyi lagu "Kita serupa...kita serupa.." :P


    "Kita ini yang terhebat". I like this sentence. :)

    ReplyDelete
  2. Bukan bermaksud nak jadi narcissist. Tercari-cari kehebatan diri untuk temukan kekuatan hati :)

    ReplyDelete