Pages

Subscribe:

Labels

Tuesday 22 November 2011

Izinkan Diri..

  1. Izinkan diri untuk gembira. Sekeras mana pun dugaan hidup menerjah kita, masih ada ruang untuk kita bergembira dengan nikmat Allah. Gembira pada kadarnya. Senyumlah kalau kita mahu orang lain senyum pada kita. Ketawalah, cuma jangan sampai orang lain terus-terusan mentertawakan kita.
  2. Izinkan diri untuk menangis. Awan yang kandung air pun lama-lama jadi berat. Akhirnya turun menjadi hujan. Untuk langit kembali cerah dan untuk tanah kembali subur, kita perlu mengharapkan hujan. Untuk hati kembali tenang dan untuk fikiran kembali lapang, maka sekali-sekala kita perlu juga menangis kan..
  3. Izinkan diri untuk menang. Choose your battles wisely. Sesekali perlu menang untuk dapat keyakinan diri. Sentiasa menang pun tak bagus juga. Bimbang kalau-kalau menang itu menukar diri menjadi takabbur. 
  4. Izinkan diri untuk kalah. Sudah hukumnya, yang menang akan sentiasa rasa selesa. Ada waktu-waktunya Allah letakkan kita di pihak yang kalah. Supaya kita akur, kudrat dan iradat itu datangnya daripada Allah juga. Menang bukan kerana kita paling hebat. Kalah bukan kerana kita paling lemah. Sudah dikira kuat kalau kita berani menerima kekalahan. 
  5. Izinkan diri untuk sesekali merasa bosan. Do nothing. Be bored for a while. It's good for you. Hidup ni penuh dengan tekanan kan. Otak sentiasa berfikir. Badan ligat bekerja. Cubalah cari mana-mana sudut..allow yourself to be bored, for a few minutes, an hour at most. And don't fight it. Rasa bosan itu perlahan-lahan akan diganti dengan rasa aman. Perlahan-lahan juga kita akan belajar menjadi tenang. The beauty of doing nothing is that it teaches you to clear your mind and relax - nasihat percuma daripada seorang sahabat bergelar kaunselor.
  6. Izinkan diri untuk menjadi diri sendiri. Stop wishing you were someone else. Because YOU are YOU. Pengajaran berguna buatku dalam beberapa minggu ni. Life is about being yourself. Someone only YOU can be. Someone only YOU can understand. Someone that doesn't copy others to look the same. Well, an original is always worth more than a copy, right? Dalam dunia yang kita boleh pilih untuk jadi apa sahaja ni..pilihlah untuk menjadi diri sendiri. Berbaloi.
Treasure yourself. Treasure each other. Life's a journey. Treasure the journey. Akhir-akhir ni aku semakin menerima kekurangan diri. Juga menerima kekurangan orang lain. Berbual dengan Nad tadi, tak ada salahnya pertanyaan dia pada seseorang dan dalam maknanya jawapan yang dia terima:

"Kenapa awak suka saya?"
"Sebab awak banyak kekurangan.."

Susah untuk kita mengubah arus sungai. Lebih mudah untuk kita berjalan menyusurinya. Susah untuk kita mengubah seseorang. Lebih mudah kalau kita belajar hidup bersama kekurangannya. Cantiknya kerja Tuhan..

"Dare to be happy.."

0 comments:

Post a Comment