Pages

Subscribe:

Labels

Tuesday 16 August 2011

5 Benda Yang Aku Cari Masa Raya

Aku tak suka makan kuih raya, kecuali sejenis. Lauk-pauk raya yang macam-macam aku kena masak setiap kali raya tu pun aku tak berapa suka makan sebenarnya. Tapi ada 5 benda yang aku akan cari atas meja dan dalam bekas kuih rumah aku dan nenek aku masa raya (kat rumah orang aku berkelakuan baik, tak minta yang bukan-bukan). So, these are my favourites in no particular order:

  • Kerepek Bayam (kalau bagi sebotol kat aku ni, sorang-sorang pun boleh habis).

  • Rempeyek/Tempeyek (dulu pernah tanya nenek aku, boleh tak kita order kat orang rempeyek kosong, tak nak kacang dan bilisnya..tak suka. Tapi aku tak pernah tanya sape-sape lagi dah soalan tu lepas nenek berkerut muka, cekak pinggang tengok aku).

  • Cornflakes Madu (yang mak sedara aku kat Singapore buatkan. Simple je dia buat, tak payah tambah aksesori lain yang colourful atas cornflakes macam yang orang buat jual, tapi tu la yang paling sedap bagi aku).

  • Sate Goreng Nyai @ Nenek Aku (versi ayam untuk aku, orang lain semua suka daging. Secret recipe nenek, makan gitu je dah sedap, tak payah kuah kacang dan ketupat pun).

  • Lontong Goreng (sukanya..letak udang dan sotong banyak-banyak, tabur pulak daun sup).

Selalunya mesti ada special portion untuk aku yang Mama dan Nyai sorokkan bagi setiap kesukaan aku ni.  Mengada-ngada kan. Tak apalah, tahun ni tak payah susah-susah lagi simpankan untuk aku, belum tentu aku dapat menjamahnya dengan penuh selera. 

Ada satu lagi yang aku suka, tapi tak masuk list sebab ni special delivery dari Kota Bharu, ingatan sorang sahabat selama kami di Pahang dulu. Setiap kali dia balik raya, mak dia mesti buatkan aku ketupat palas yang ada inti serunding. Sedapnya..terima kasih, Mek!



P/S: Saje je malam ni nak cerita pasal makan, badan rasa tak selesa pulak nak tidur, tapi kena cuba tidur juga ni, kejap lagi dah nak bangun. Satu hari nanti, harap-harap Mama dan Nyai boleh tersenyum mengenangkan kerenah makan anak cucu mereka yang sorang ni..

0 comments:

Post a Comment