Pages

Subscribe:

Labels

Tuesday 9 August 2011

Saat Kita Diuji

"Sesuatu yang bermula dengan rasa marah biasanya akan berakhir dengan rasa malu".
-Benjamin Franklin

Hari ini aku menyaksikan satu lagi kebodohan manusia yang bertindak di luar batas seorang yang selayaknya dipanggil manusia. Menjadi saksi betapa bila lidah bertindak lebih pantas dari akal fikiran, maka akhirnya kita akan mendedahkan aib dan kekurangan diri sendiri. Seperti kata Saidina Ali r.a, tutur kata orang berakal itu berada di sebalik hatinya, sedangkan hati orang yang bodoh itu terletak pada tutur katanya.

Sakit rasa hati bila melihat sahabat sendiri diperlakukan seperti orang bersalah untuk kesalahan yang bukan datang dari dirinya. Bila sahabat sendiri dizalimi, ringan sungguh rasa tangan dan mulut ni nak menjawab dan berbuat sesuatu. Tapi syukurlah keadaan tak berakhir dengan sesuatu yang buruk. Mudah-mudahan Allah melindungi sahabatku itu.

“..dan orang-orang yang menahan kemarahannya, dan orang-orang yang memaafkan kesalahan orang, dan (ingatlah), Allah mengasihi mereka yang berbuat perkara-perkara yang baik” 
(Surah Ali ‘Imran ayat 134).

 Mungkin ada baiknya kita melihat apa yang berlaku dari sudut positif. Bila Allah menguji kita dengan sesuatu, tandanya Dia sedang berbicara dengan kita kan? Moga-moga bertambah keimanan kita seandainya kita bersabar dengan ujian tersebut. Semoga juga berkat kesabaran itu akan menghapuskan dosa-dosa dan kekurangan kita yang lalu. 

Buat sahabat yang berjaya menghadapi ujian itu dengan tenang dan profesional tadi, terimalah semua tu sebagai cabaran kita dalam mendidik hati manusia. Jangan mengalah dan berundur dari amanah yang sedang kau pikul, sebab insyaAllah kau tidak memikulnya sendirian. As the day turns into night, keep your worries out of sight. No matter how tough the world may seem, you still deserve the sweetest dreams. Cantik kerja Tuhan, percayalah..


I'll Stand By You-Carrie Underwood

0 comments:

Post a Comment