Pages

Subscribe:

Labels

Saturday 20 August 2011

Mencari Lailatul Qadar..


Alhamdulillah, malam ni sampai juga aku di permulaan 10 malam terakhir Ramadhan. Walaupun dalam kepayahan, walau tak sebanyak orang lain amalanku, sekadar yang aku mampu, semoga diterima baik semuanya di sisi Allah, dapat aku jadikan bekal bila mati nanti. Alangkah manisnya Ramadhan kali ni kalau aku dapat mengisi malam al-Qadar yang dicari-cari manusia dalam keadaan aku terjaga dan berdoa, bukan dalam lena dan mimpi indah. 

Aku bukan orangnya yang layak dan di sini bukan ruangnya yang berhak untuk bertazkirah tentang Lailatul Qadar. Aku hanya berdoa semoga pada malam tu nanti, saat turunnya semua malaikat yang tak terkira banyaknya, akan adalah yang bertamu dalam hatiku, hamba Allah yang banyak dosa ni, sebagaimana turunnya mereka untuk bertamu dalam hati orang-orang Islam lain yang bersih hatinya.   

Tak perlulah kita terlalu mencari tanda-tanda Lailatul Qadar tu pada alam, atau meramal dan mengira-ngira malam ke berapa munculnya ia kerana waktu sebenar berlakunya malam al-Qadar menjadi rahsia daripada rahsia Allah. Dan seperti kata Ustaz Pahrol (Genta Rasa), tanda untuk mendapat al-Qadar itu ada pada diri sendiri. Janganlah kita sungguh-sungguh beribadah dan bertaubah pada malam tu je, kerana seperti kata Ustaz Pahrol juga, bagi mukmin yang cintakan Allah, setiap malam adalah Lailatul Qadar.

Awal Ramadhan hari tu, aku tak yakin mampu menempuh bulan mulia ni dengan kudratku yang tak sekuat dulu. Syukurlah, perlahan-lahan dengan keadaan kesihatan yang turun naik ni, Allah sentiasa bukakan jalan untuk hambaNya yang sangat kerdil ni menunaikan kewajipan macam orang lain. Aku makin yakin dengan perjalanan takdir yang Allah tetapkan untuk kita semua. Sungguh, memang cantik kerja Tuhan..


P/S: Hari ni dapat berbuka puasa dengan kawan-kawan. Alhamdulillah, dapat berjemaah Maghrib bersama. Ramadhan kali ni, banyak kenangan berbuka dengan orang-orang yang aku sayang, dan mereka yang dekat denganku. Salah satunya hari ni. Terima kasih, kawan-kawan. Kalau ini Ramadhanku yang terakhir, aku bersyukur dan sangat gembira dapat melalui hari ni dengan kalian. Sahabat tulus mengasah hati budi..

0 comments:

Post a Comment