Pages

Subscribe:

Labels

Wednesday 5 October 2011

Bila Takdir Mengatasi Tadbir

Semalam aku ke sana lagi, berusaha mengubah takdir yang sedang berlaku dalam hidup aku. Berusaha untuk kelangsungan hidup. Berusaha untuk sembuh. Dua kali lagi untuk habiskan rawatan. Lepas tu, aku perlu bersedia dengan permainan takdir seterusnya. Walaupun doktor masih kekal dengan prognosis tiga bulan lepas (12 months survival), mereka masih yakin dengan rawatan sekarang. Dan aku juga masih yakin dengan kerja Tuhan. Aku yakin bila Allah nak beri kita sesuatu yang baik, Dia akan uji kita dengan kesusahan dulu. Aku harap akan ada keajaiban di sebalik rawatan yang masih berbaki ni.  Aku kena cuba untuk tidak terlalu memikirkan berapa lama yang aku ada, tapi apa yang aku nak buat dengan masa yang aku ada ni. Susah, tapi kena cuba..

Hari ni badan masih tak selesa. Cuaca akhir-akhir ni sangat bahaya untuk orang seperti aku. Mujurlah demam malam tadi tak melarat ke pagi. Mudah-mudahan esok lusa bertambah baik keadaan aku, makin kuranglah sakit kepala ni. Mama dah mula sibuk dengan kelas-kelas mengajinya. Tak adalah dia perasan sangat kelesuan aku, dan kurang jugalah dia membelek setiap inci perubahan fizikal aku. "Maafkan diriku..banyak dosaku padamu".

Setiap minggu yang ada rawatan, beginilah perasaan dan keadaan aku. Macam yo-yo. Bukan kerja senang sebenarnya nak mengubah takdir. Penat dan melelahkan. Menyakitkan dan basah dengan tangisan. Tapi itu sajalah caranya kan, tak ada jalan mudah. Takdir hanya akan berubah dengan usaha dan doa. Dan hujung minggu ni, ada satu lagi takdir yang menanti. Takdir yang bakal menguji emosi aku. Takdir yang Abah simpan untuk aku selesaikan.

Abah..Along tahu kenapa sesuatu tu dinamakan rahsia. Supaya tidak dibuka dan diceritakan. Tapi kata Pakcik ini bukan rahsia, cuma belum tiba masa. I guess this is the right time. I'm afraid I don't have much time. Along tak nak bawa pula rahsia ni sampai mati seperti Abah juga. Berat kalau dibuka, lebih berat kalau disimpan. I need to know why. Apa pun sebabnya nanti, Along tahu Abah buat semua tu untuk kebaikan kita semua. Maka izinkan Along buat semua ni untuk kebaikan kita semua juga.


Berat dugaanMu untuk aku, ya Allah. Berat beban yang perlu aku pikul. Kalau hambaMu yang kerdil dengan iman cuma senipis kulit bawang ni dah Kau uji sebegini berat, pasti hebat lagi ujian yang Kau beri kepada hamba-hambaMu yang soleh dan lebih Kau kasihi.

Dalam waktu-waktu sekarang, syukur aku dikelilingi sahabat-sahabat yang sangat setia mendengar, dan sentiasa sudi membantu. Selemah-lemah manusia ialah orang yang tidak boleh mencari sahabat dan orang yang lebih lemah dari itu ialah orang yang mensia-siakan sahabat yang telah dicari. Aku tak pernah mensia-siakan persahabatan aku dan aku harap kalian juga tidak merasa bersahabat dengan aku sebagai sesuatu yang sia-sia. Rahmat Tuhan selalu terbias pada ketulusan hati seorang sahabat. Sarang-hae yo..

A friend loves at all times..

2 comments:

  1. Minta maaf kalau minggu ni tak dapat jadi seorang kawan yg baik... terlalu sibuk dgn hidup sendiri tapi kalau ada apa yg org boleh tolong just bagitau...

    ReplyDelete
  2. You've always been a good friend to me, Ros. Minggu ni untuk awak & family kan. Balik Melaka nanti, dah senang-senang, mesti banyak yang nak diceritakan, gambar konvo pun tak tengok lagi. Semoga selamat semuanya di Melaka nanti. Have fun!

    ReplyDelete