Pages

Subscribe:

Labels

Saturday 29 October 2011

Sebab Kita Kawan...


Prinsip berkawan aku sejak dulu dan tak pernah berubah: Bila kita mengaku kawan, bererti kita mengaku bersaudara. Dan kerana itu jugalah, pagi tadi aku ke Hospital Temerloh. Dengan Zimah. Menemani Zila, yang perlukan sokongan dan kekuatan di saat neneknya (Wan) terlantar koma dan kritikal. Sejak semalam aku risau memikirkan kawan aku yang seorang ni. Membayangkan perasaannya, bila insan yang membelanya sejak kecil terlantar lesu di situ. Masa ayah Fa'izah sakit dulu di hospital yang sama, aku masih dalam rawatan. Aku tak nak sakit ni sekali lagi dijadikan alasan untuk mengabaikan kesedihan seorang lagi kawan.

Aku tahu aku mengambil risiko yang sangat besar, pergi ke sana dalam keadaan aku yang begini. Tapi, apa sangatlah kesakitan yang perlu ditanggung, jika dibandingkan betapa besar maknanya apabila kita dapat berada di sisi sahabat kita dalam waktu-waktu sukar begitu. Syukurlah Allah mudahkan niat baik kami. Bukan tak sayang diri sendiri, tapi aku lebih sayangkan saudaraku.

I hope I'll be ok. Today, I'm on a regular dose of a strong pain reliever, a muscle relaxer, and medications that help my nerves heal and my pain go away. Sorry, doc..sekali ni sahaja. Mudah-mudahan bangun esok, makin kuranglah kesakitan ni. Mudah-mudahan juga, Allah menguatkan hati dan semangat Zila serta keluarganya dalam menghadapi ketentuan Allah ini. I've been there, in that situation. So I know how hurt it feels. Apa pun, kita kena ikhlaskan hati untuk redha dengan takdir Tuhan.

Sometimes we don't have to say or do anything. Just being there..menghulurkan bahu untuk kawan kita melepaskan lelah dan menadahkan telinga untuk kita mendengar segala keluh-kesah. Kenapa? Sebab kita kawan..dan itu yang selalu seorang kawan akan lakukan.

0 comments:

Post a Comment