Pages

Subscribe:

Labels

Friday 8 July 2011

Hidup Satu Perjuangan

Akhirnya aku dapat kekuatan untuk terus menulis. People don't wait to tell good news. 3 hari ni aku tercari-cari semangat yang hilang. Selasa lepas, semangat dan keyakinan aku direntap sekejap saat terima panggilan dari hospital. Laporan awal dari lab agak  mengecewakan. Tak puas hati atau sebenarnya nak sedapkan hati sendiri, aku minta ujian tu dibuat semula. Mungkin Isnin depan akan siap keputusannya. Dan malam tu aku menangis lagi..

Sedih, kecewa, susah hati, takut pun ada. But then I came to realize that life must go on. Kalau berani bermain dengan harapan, kena juga bersedia dengan takdir Tuhan. Aku terima ini sebagai ujian Allah. Doktor dah terangkan sikit tentang pilihan yang aku ada, masih ada harapan katanya. InsyaAllah. Sehari dua ni dapat feedback dan nasihat-nasihat berguna dari teman-teman 'seperjuangan' (Kak Ruby dan Madam Tham yang cekal berjuang untuk hidup). Pengalaman diorang walaupun menakutkan dan menyakitkan, boleh aku jadikan panduan bila berdepan dengan situasi sama nanti.

Buat kawan-kawan yang dah tahu tentang ni, maafkan aku kerana terpaksa luah kerisauan aku pada korang. Kadang-kadang tak dapat sembunyi juga kesedihan di hati. Aku harap tak akan menyusahkan mereka lebih daripada kebaikan yang sepatutnya aku beri sebagai seorang kawan. Seboleh-bolehnya aku tak nak orang rasa susah berkawan dengan aku.

So, kena lebih berhati-hati dan jaga diri lepas ni. Berhenti menangis, terus berharap, takkan putus asa dan jangan putus doa. Bila kita berdepan dengan ujian dan masalah, kita ada pilihan sebenarnya untuk berdepan ujian tu dengan senyuman di bibir atau kerutan di dahi kan. Either way, kita tetap kena hadapi dugaan tu. Cakap senang, nak buat yang payah, tapi aku akan cuba. Tiada siapa pun boleh berpatah balik untuk sebuah permulaan yang baru. Namun kita boleh melakukan sesuatu dari sekarang untuk sebuah pengakhiran yang baik. Harap-harap takdir dan waktu masih berpihak pada aku, amin..

Faith makes all things possible,
Hope makes all things work,
Love makes all things beautiful. 

0 comments:

Post a Comment