Pages

Subscribe:

Labels

Thursday 28 July 2011

Satu Sen...



Susah nak jumpa duit satu sen sekarang. Orang pun dah tak guna sebab dah dilupuskan. Adakah kita makin selesa dengan rounding adjustment system ni? Rasionalnya, untung pada peniaga, senang nak dibawa pada pengguna. Win-win situation? Tapi, kalau tak silap baru-baru ni, kerajaan tengah menimbang untuk perkenalkan semula penggunaan syiling satu sen ni, supaya pengguna bayar harga sebenar dan mengelakkan peniaga ambil kesempatan. Back to square one pulak ke? Apa-apa jelah..that's not my point.

Yang aku nak sentuh, cuma secara metaforanya. Setiap kita ini umpama duit satu sen. Bawalah ke mana-mana, apa pun tak dapat dibeli. Tapi kalau satu sen tu adalah syiling yang ke-100, ia dapat mengubah 99 sen yang yang lain menjadi RM1 (Cikgu Matematik merangkap kawan aku, betul tak kira-kira aku ni?)..

Sesungguhnya kita punya pilihan untuk sendirian menjadi satu sen sekeping, atau menjadi pelengkap dan memberi nilai kepada satu sen yang lain. Alangkah bagusnya kalau kita menjadi syiling yang ke-100 tu. Cantik kerja Tuhan kan..

P/S: Tiba-tiba keluar cerita satu sen ni sebab terjumpa bawah katil masa menyapu tadi. Allah tak jadikan sesuatu perkara tu sia-sia. Sekurang-kurangnya supaya kita berfikir..

0 comments:

Post a Comment