Pages

Subscribe:

Labels

Monday 25 July 2011

Seandainya Ini Ramadhan Terakhirku


Syukur, beberapa hari lagi tibanya Ramadhan. Tahun lepas aku dapat sempurnakannya dengan beberapa hari pengecualian ABC (Allah Bagi Cuti hehe). Alhamdulillah dapat diganti puasa yang tertinggal itu. Tahun ini kalau ada rezekiku bertemu Ramadhan lagi, keadaan mungkin berbeza. Kudrat kali ni tak sekuat Ramadhan yang lepas. Entah mampu ataupun tidak aku sempurnakan Rukun Islam ketiga ini.

Makin hampir bulan yang penuh rahmat dan keberkatan ini, hati gembira, kadang-kadang sayu. Gembira sebab tak sabar merebut fadhilat bulan mulia ini. Tapi ada waktunya datang sayu, membayangkan seandainya inilah Ramadhan terakhir untuk aku. Sahur terakhir, iftar terakhir, tarawih terakhir, tadarus terakhir..mungkin juga takbir yang terakhir.. Moga-moga ada lagi kesempatan untukku.

Ya Allah, kalau sudah tertulis Ramadhan ini yang terakhir untuk hambaMu, berilah aku kekuatan dan kesihatan untuk menunaikan ibadahMu semampuku. Berilah aku ketenangan dan kelapangan untuk menghabiskan bacaan kalimah-kalimah suciMu. Berikanlah juga kegembiraan dan kesyukuran setiap kali aku bersahur dan berbuka keranaMu. Sungguh Kau Maha Mendengar lagi Maha Mengasihani, amin..


2 comments:

  1. Akak, have you read the poem 'Andai ini Ramadhan terakhirku"? I read it in the newspaper years ago. tapi sedihhh. nangis2 baca. T__T

    ReplyDelete
  2. Yup, around 2008. Kita takkan tahu apa yang Allah dah sediakan untuk kita.. So, treat every Ramadhan as your last Ramadhan, dear. Sebab kalau kita tahu, mesti kita sibuk dengan diri kita, bekalan kita, persiapan kita..boleh jadi sampai kita terlupa orang-orang yang kita sayang di sekeliling kita. Cantik kerja tuhan kan..

    ReplyDelete