Pages

Subscribe:

Labels

Friday 8 July 2011

Tentang Bahagia

" Kebahagiaan itu tidak ada dijual di pasar raya. Kebahagiaan itu sesuatu yang subjektif. Gagal atau berjaya dalam hidup itu bergantung kepada hidup seseorang. Apa yang membahagiakan kita mungkin tidak kepada orang lain. Itu sebabnya kita harus hidup dengan nilai-nilai yang baik.

Semua orang mahu jadi kaya-raya. Kita boleh kaya dengan merompak bank, tapi itu bukan nilai yang baik. Jadi nilai baiknya ialah kita harus bekerja kuat. Tetapi akhirnya, kalau kita ada duit yang banyak sekalipun, apa yang kita boleh buat dengan duit itu? Berapa banyak yang kita boleh makan dalam sehari dengan duit yang banyak itu?

Adakah kita mahu jadi seperti Alexander the Great yang hanya sedar tentang makna hidup ini selepas kuda kesayangannya, Bucephalus mati? Dia tidak pernah sedar dia telah membunuh banyak orang dan dia sendiri sebenarnya suatu hari akan mati.

Itu masalah dengan kita semua. Kita pergi ke pengkebumian orang tetapi kita fikir hanya orang itu yang mati, bukan kita suatu hari nanti. Kalau kita sedar tentang itu, kita akan hidup dengan seadanya dan sudah tentu kita akan gembira dan berbahagia".
-Tan Sri Dr. M. Mahadevan

0 comments:

Post a Comment