Pages

Subscribe:

Labels

Sunday 4 September 2011

Belasungkawa (1)


Hari ni ayah kepada Yan, kawan sekolah menengah aku dulu dijemput pulang oleh Penciptanya. Dari Dia kita datang, kepadaNya kita kembali. Terkejut juga sebab baru Jumaat lepas menziarahi Allahyarham di hospital. Pergi dalam koma. Pergi tanpa pesan. Semoga Yan dan keluarga tabah dengan ujian. Sehari sebelum raya pun seorang cikgu kat sekolah aku kehilangan ayah tercinta. Dan hari ini juga seluruh negara menyaksikan perjalanan terakhir jurukamera BERNAMA yang terkorban di Somalia, Allahyarham Noramfaizul Mohd Nor.


Di saat kita masih bergembira dalam mood raya, banyak hati yang menanggung lara kehilangan insan tercinta. Ketika kita sibuk berkira-kira juadah apa nak dihidang masa rumah terbuka, ada insan yang telah terputus rezekinya. Waktu kita terkial-kial tanda di kalendar banyak hari yang tertinggal puasa untuk diganti, ada insan yang telah terputus terus semua amalannya.

Balik dari menziarah tadi, dalam kereta kawan aku bertanya, "Kalaulah kau diberi pilihan, kau nak mati macam mana?". Susah soalan tu. Dalam gurau aku pun jawab, aku nak mati dalam iman la. Kalaulah kita boleh memilih dan mengatur akhir hidup kita sendiri, macam kita pilih dan atur jalan hidup kita sekarang, mudah sangatlah hidup ni rasanya kan. Biarlah tu menjadi rahsia Allah. Semoga akhir hidup kita semua nanti husnul khatimah.

Penghormatan terakhir yang kita beri kepada seseorang yang meninggal dunia tu adakalanya boleh jadi penghormatan pertama yang diterima oleh si mati sepanjang hidupnya. Itu pengajaran berguna yang aku dapat hari ini. Bagaimana pulalah akhir hidup aku nanti..

Hidupnya Insan - Hijjaz

0 comments:

Post a Comment