Pages

Subscribe:

Labels

Thursday 29 September 2011

Selesakah Hidup Tanpa Harapan?

Superman (Christopher Reeve) pernah cakap, "Once you choose hope, anything's possible". Walaupun kecil, harapan jangan terus dibuang. Aku harap rawatan semalam dapat menyuburkan sikit harapan untukku. Tinggal 3 kali lagi rawatan. Walaupun dah bersedia dengan semua kemungkinan, aku masih berharap tak perlu melalui prosedur yang lebih menyakitkan lagi lepas ni.

Semalam, aku menyaksikan bagaimana bila manusia hilang harapan, tujuan hidup jadi tak menentu. Seorang pesakit minta dihentikan rawatan separuh jalan kerana sebab-sebab yang mungkin hanya dia yang tahu. Sakit? Tuhan sajalah yang tahu betapa sakitnya pengalaman yang kami lalui ni. Bosan? Memang bosan bila badan baru nak rasa selesa sikit, dah sampai appointment seterusnya. Layu balik. Itu yang aku rasa setiap kali nak ke sana. Tapi aku akur rasa itu perlu dilawan. Lawan dengan semangat, doa dan harapan.

Petang tadi aku teringatkan pesakit tadi. "That's it. That's all". Terdengar-dengar lagi kata-katanya semalam. Macam mana dia hari ni? Bolehkah dia bertahan tanpa melakukan apa-apa? Selesakah dia meneruskan hidup tanpa harapan? Aku berdoa janganlah aku mengalah seperti tu, walau seteruk mana pun keadaan aku nanti. Janganlah hendaknya aku berputus asa dengan Tuhan..

Akhirnya, kalaulah nanti takdir tak berpihak pada aku lagi, dan aku juga memilih untuk tidak meneruskan semua ni, itu bukan kerana aku berputus asa. Tapi kerana aku harap dapat pergi dalam keadaan sempurna, sempat berjumpa dan berpesan-pesan dengan wajah-wajah yang bakal aku tinggalkan. Terus berjuang kerana harapan masih ada. Terus berdoa kerana yakin Tuhan tak akan menghampakan permintaan hambaNya. Live my life, make great memories. Allah bersama kita, walau di mana kita berada, dan dalam keadaan apa sekali pun. InsyaAllah..


0 comments:

Post a Comment